Dat meldt persbureau Bloomberg
maandag 19 oktober.

De Brit Jenson Button werd zondag op het circuit van Interlagos wereldkampioen
in de Formule 1. Met nog één race te gaan kan hij niet meer worden ingehaald
door zijn teamgenoot Rubens Barrichello.

Beide coureurs rijden voor Brawn Grand Prix, dat met afstand het
constructeurskampioenschap won. Technicus Ross Brawn nam het team in maart
van 2009 over van Honda.

In beeld
Het Engelse mediabureau Margaux Matrix analyseerde de tv-uitzendingen van de
races en de advertentietarieven in achttien landen.

In de eerste 15 van de 17 wedstrijden reden de ex-Honda-auto’s van Brawn 8,5
uur in beeld. Dat is meer dan Ferrari en ruim drie keer zoveel als Honda
vorig seizoen behaalde toen het als negende eindigde in het
wereldkampioenschap voor constructeurs.

Achter hun oren krabben
"Ik ben er zeker van dat er in Japan interne gesprekken zijn geweest
waarin is gezegd: oeps, hebben we de foute beslissing genomen?", meent
Zak Brown, directeur van autosportadviesbureau Just Marketing.

Honda
stapte uit de sport om geld te besparen. Door de kredietcrisis zijn de
autoverkopen gedaald. De maatregel leverde bijna 150 miljoen euro aan
bezuinigingen op. Honda was sinds 2005 met een eigen team actief in de
Formule 1.

"Ze schamen zich waarschijnlijk een klein beetje", zegt Brown. "Maar
niemand heeft een glazen bol."

Geen spijt
Honda-directeur Takanobu Ito zegt geen spijt te hebben van de beslissing van
zijn voorganger Takeo Fukui. Het F1-geld wordt volgens hem gebruikt voor
onderzoek naar brandstofbesparing. Vierhonderd technici van het F1-team zijn
overgeheveld naar de afdeling consumentenauto's.

"De beslissing van Fukui was volledig de juiste en ik zeg dank u wel
tegen hem", liet Ito weten op 1 oktober in een interview.

Branson de winnaar
Eén van de grote winnaars is volgens Brown de Britse miljardair Richard
Branson
. Voor een spotprijs van rond de 3 miljoen euro sponsorde zijn
bedrijf Virgin het team van Brawn.

De auto van Brawn was bijna het hele seizoen maagdelijk wit. Doordat de
overname van het Honda-team pas een maand voor de start van het seizoen rond
kwam, was er niet voldoende tijd om grote sponsoren te contacteren. Branson
sprong in het gat en de naam Virgin prijkte een seizoen lang op de bolides.
In de eerste vijftien races kreeg Virgin televisie-exposure ter waarde van
bijna 40 miljoen euro.

Lees ook:

Ruzie
Ferrari en Formule 1

Kredietcrisis
bedreigt Formule 1

Akzo
Nobel levert verf Formule 1-team McLaren

Lewis
Hamilton de 'nieuwe Tiger Woods'?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl